Isnin, 20 April 2009

Maafkanlah Diriku Duhai Sahabat


Assalamualaikum sahabat? Salam sayang dari saya Nurin Annawairah.Hari ini saya akan membicarakan tentang tajuk berkenaan peribahasa dibawah..Hayatilah penerangan dari mutiara peribahasa ini dan renunglah tentang kehidupan seharian kita;


Bumi mana yang tidak pernah ditimpa hujan.
Langit juga tidak akan selamanya mendung…

Setiap manusia yang ada dibumi Allah yang indah ini pasti sahaja melakukan kesalahan.Tidak ada yang sempurna dan tidak ada yang sangat baik.Semuanya ada kelemahan dan kelebihan masing-masing.Dan terkadang pernah juga melukai hati manusia yang lain.Itulah namanya manusia…Perjalanan hidup manusia begitu unik dan tak dapat ditafsirkan oleh akal fikiran.Terkadang apa yang kita sangkakan baik itu tidak baik bagi sesetengah orang..Terkadang juga apa yang kita rasakan buruk itu, adalah baik dipandangan orang lain.Manusia sememangnya punyai pendapat yang berbeza .Dan sukar untuk setiap manusia memahami antara satu sama lain.Tapi bila manusia berpegang pada satu paksi semuanya menjadi mudah untuk dikongsi..Paksinya ialah
“Agama Islam”



Coretan dari hati tulus ikhlasku;



Hari ni hari yang sangat indah dalam menghadapi liku-liku kehidupan dan perjuangan.Tetapi hari ini juga saya telah melukakan sekeping hati yang telah banyak berjasa dalam hidup saya.Saya sendiri terkilan dan tak dapat memaafkan kesalahan saya ini.Air mata yang jatuh kering sendiri di pipi tapi dibasahi lagi dengan air mata yang lain.Maafkan aku sahabat(Nano)..aku tidak sengaja melukai hatimu dan tidak terniat pun sebenarnya bicara yang sebegitu diluahkan padamu..Sungguh ianya hanya bicara gurauan semata-mata.Tetapi mungkin kata –kata tersebut kasar dipandangan hatinya..MasyaAllah.. saya khilaf kerana mengeluarkan kata –kata sedemikan untuknya.Astaghfirullah hal azim…



Walau bagaimanapun ia tetap kesalahan saya.Kesalahan yang tidak disengajakan.”Ya Allah maafkanlah aku Ya Allah,aku khilaf lagi”.Namun demikian Ya Allah,aku tahu ia satu ujian dariMU untukku.Terima kasih Ya Allah..aku tetap gembira dengan ujian in,Cuma kuharapkan Ya Allah ,kaumaafkanlah diriku yang khilaf ini”Dan untuk dia yang kulukai aku harap perkara yang sama..kemaafan darinya agar aku bisa menjadi sahabatnya yang lebih baik.Sesungguhnya sahabat aku bukan seorang yang sempurna untukmu.Dan aku pohon kau mengajarku mencari kesempurnaan itu.



Hari ini juga saya tahu bagaimana kasihnya Allah pada hambanya.Diujinya saya supaya menjadi lebih tabah dan kuat.Diberinya dugaan pada saya agar saya bisa membezakan apa yang baik dan buruk.Ditunjukkan pada saya tentang sikap-sikap manusia agar saya dapat menjadi manusia yang baik disisiNya.Ya Allah syukur Alhamdulillah…saya sedar dan semakin sedar akan diri saya sebagai hambanya yang lemah dan kerdil.Kekalkanlah perasaan ini padaku Ya Allah.Doakan saya menjadi wanita solehah yang sentiasa tabah menghadapi liku-liku dunia.



Sahabat mayaku..inilah sedikit sebanyak coretan saya untuk hari ini.Coretan tulus ikhlas dari hati kecil ini.Kekhilafan saya yang saya kesali dan apa pengajaran yang saya perolehi daripada kekhilafan ini.MasyaAllah hikmah yang saya perolehi begitu banyak dan tak terhitung lagi dengan kata-kata.Saya percaya pembaca blog ini juga mungkin pernah mengalami masalah yang terkadang rasa berat dan payah untuk ditempuhi..tetapi hayati dan renunglah tentang hikmah yang tersirat disebaliknya.. InsyaAllah diri kita ini akan terus berada dalam perasaan Syukur kepadaNYA.Dan InsyaAllah kita akan lebih bersedia menghadapi liku-liku hidup yang akan datang..wassalam

0 ulasan:

Catat Ulasan