Selasa, 24 Februari 2009

Segalanya Tentang Insan Murni


Terlalu banyak yang nak di bicarakan lagi tentang ibu sampai tak teluah dek kata-kata...Sesungguhnya DIA lah manusia yang bertakhta di hati kita kini dan selamanya..Tanpa dirinya kita tak bisa ada di pentas dunia ini..Di bawah ada beberapa coretan berkenaan ibu yang akan saya paparkan ...Hayatilah ia dengan mendalam..Sesungguhnya jasa ibu tak terbalas meskipun jasad di kandung tanah..Terima kasih ibu..Artikel-artikel yang saya sumbangkan ini adalah artikel yang pernah saya baca dalam laman web dan majalah...Sekadar renungan bersama..Kerana IBU bagi saya terlalu tinggi DARJAT nya..dan saya abadikan segalanya TENTANG IBU disini..

Artikel 1;
Kisah Ibu Dan Kita

Ketika berusia setahun, ibu suapkan makanan dan mandikan kita. Cara kita ucapkan terima kasih kepadanya hanyalah dengan menangis sepanjang malam.Apabila berusia 2 tahun, ibu mengajar kita bermain. Kita ucapkan terima kasih dengan lari sambil ketawa apabila dipanggil.Menjelang usia kita 3 tahun, ibu menyediakan makanan dengan penuh rasa kasih sayang. Kita ucapkan terima kasih dengan menumpahkan makanan ke lantai.Ketika berusia 4 tahun, ibu membelikan sekotak pensil warna. Kita ucapkan terima kasih dengan menconteng dinding.Berusia 5 tahun, ibu membelikan sepasang pakaian baru. Kita ucapkan terima kasih dengan bergolek-golek dalam lopak kotor.Setelah berusia 6 tahun, ibu memimpin tangan kita ke sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan menjerit; Tak Nak! Tak Nak!Apabila berusia 7 tahun, ibu belikan sebiji bola, kita ucapkan terima kasih dengan pecahkan cermin tingkap jiran.Menjelang usia 8 tahun, ibu belikan aiskrim. Kita ucapkan terima kasih dengan mengotorkan pakaian ibu.Ketika berusia 9 tahun, ibu menghantar ke sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan ponteng kelas.Berusia 10 tahun, ibu menghabiskan masa sehari suntuk menemani kita kemana sahaja, kita ucapkan terima kasih dengan tidak bertegur sapa dengannya.Apabila berusia 12 tahun, ibu menyuruh membuat kerja sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan menonton televisyen.Menjelang usia 13 tahun, ibu suruh pakai pakaian menutup aurat. Kita ucapkan terima kasih dengan menyatakan pakaian itu ketinggalan zaman.Ketika berusia 14 tahun, ibu terpaksa mengikat perut membayar wang asrama, kita ucapkan terima kasih dengan tidak menulis sepucuk suratpun.Berusia 15 tahun, ibu pulang dari kerja dan rindu pelukan terima kasih dengan mengunci pintu bilik. Menjelang usia 18 tahun, ibu menangis gembira bila kita diterima masuk IPTA.Kita ucapkan terima kasih dengan bersuka ria dengan kawan-kawan.Ketika berusia 19 tahun, ibu bersusah payah bayar yuran pengajian, hantar ke kampus dan heret beg ke asrama. Kita ucap selamat jalan pada ibu di luar asrama kerana malu dengan kawan-kawan.Berusia 20 tahun, ibu tanya kita ada teman istimewa, kita kata, “itu bukan urusan ibu.”Setelah berusia 21 tahun,ibu cuba memberikan pandangan mengenai kerjaya, kita kata, “saya tak mahu jadi seperti ibu.”apabila berusia 22-23 tahun, ibu membelikan perabot untuk rumah bujang kita, kita kata, pilihan ibu tak cantik, tak berkenan di hati kita.Menjelang usia 24, ibu bertemu bakal menantu dan bertanya mengenai rancangan masa depan. Kita menjeling dan merungut, “ibu, tolonglah...!”Ketika berusia 25 tahun, ibu bersusah payah menanggung perbelanjaan perkahwinan kita. Kita ucapkan terima kasih dengan berpindah jauh.Pada usia 30 tahun, ibu menelefon memberi nasihat dan petua mengenai penjagaan bayi, kita megah berkata, itu dulu sekarang zaman moden.Ketika berusia 40 tahun, ibu mengingatkan mengenai kenduri kendara di kampung, kita kata sibuk, tak ada masa nak datang.Apabila berusia 50 tahun, ibu jatuh sakit dan minta kita menjaganya, kita bercerita tentang kesibukan dan kisah ibu bapa yang menjadi beban.Dan kemudian, kita mendapat berita kematian ibu. Khabar itu bagai petir. Dalam lelehan air mata, barulah segala perbuatan kita terhadap ibu menerpa satu persatu. sekian


Artikel 2;
Ibu vs Kekasih

Orang kata aku lahir dari perut mak..
Bila dahaga, yang susukan aku.. mak
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. mak
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ..mak
Bila nak bermanja... aku dekati mak
Bila nak bergesel... aku duduk sebelah mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya mak
Bila nakal, yang memarahi aku... mak
Bila merajuk... yang memujukku cuma..mak
Bila melakukan kesalahan... yang paling cepat marah..mak
Bila takut... yang tenangkan aku.. mak
Bila nak peluk... yang aku suka peluk..makAku selalu teringatkan ..mak
Bila sedih, aku mesti talipon... Mak
Bila seronok... orang pertama aku nak beritahu... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Mak
Bila takut, aku selalu panggil.. "makkkkkkkkkkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga Mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Mak
Bila ada masalah, yang paling risau.. MakYang masih peluk dan cium aku sampai hari ni...
MakYang selalu masak makanan kegemaranku. .
MakYang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku,
MakYang selalu berleter kat aku.. .
MakYang selalu puji aku.. MakYang selalu nasihat aku.. .MakBila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk... MakAku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok... aku cari pasanganku
Bila sedih... aku cari Mak
Bila berjaya... aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal... aku ceritakan pada Mak
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Mak
Bila nak bercuti... aku bawa pasanganku
Bila sibuk... aku terlupa pada Mak
Bila sambut valentine... Aku hadiahi bunga pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...
aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari IbuSelalu...
aku ingat pasangankuSelalu...
Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon MakSelalu...
aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk MakRenungkan:Dulu Mak pernah kata: "Kalau kamu sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kamu kirim wang untuk Mak? Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".Berderai air mata. Hari ini kalau Mak mahu lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu sudah tiada.ingatlah pengorbanan ibuuuuu....

Artikel 3;
Ego Anak Emak


Mak..Maafkan anakmu mak.
Anakmu yang selalu melawan kata
Selalu pandangmu dengan mata yg tajam
Selalu fikir betapa kunonya mak…
Mak…Aku pernah tengking mak…
Aku pernah marah mak…
Aku pernah malu nak tunjukkan mak pada kawan-kawan…
Malu sebab nanti org cakap aku anak orang kampong kolot…T
api mak tak pernah tengking aku balik…
Mungkin sebab mak sedar mak tak belajar tinggi mcm aku…
Aku masuk universiti…
Mak cuma duduk kat kampong hulu…
Tapi aku suka mak sebab mak pandai masak…
Mak selalu masak sedap…
Tapi aku tak pernah puji mak…
Sedangkan kalau orang lain masak aku puji tinggi..
Tapi mak tak pernah merungut…
Pernah aku cakap teringin nak makan kerepek pedas mak…
Mak diam saja…tapi…
Senyap-senyap mak pergi gali ubi kat blakang umah…
Mak kopek..mak potong…mak goreng…Mak sira dengan gula dan cili…
Mak buat pedas-pedas…
Sebab mak tahu aku suka makan pedas..
Semua mak buat sorang-sorang….
Sebab masa tu aku tengah tertido depan TV..
Aku selalu marah mak bila mak pakai tudung senget-senget…
Aku malu dengan orang lain…
Mak kata.."biarlah…mak dah tua.."
Mak tak pernah merungut nak beli pencuci muka
..Bedak…lipstick…mascara..dan segala benda tu..
Sebab mak memang tak pernah pakai dan sentuh semua tu..
Mak tak pernah merungut nak baju baru..
Kadang-kadang mak pakai baju yang aku dah tak nak..
Mak kata…"sayang membazir.."
Mak tak pernah merungut nak pergi tempat-tempat menarik..
Mak ikut saja kemana Abah bawa mak..
Tempat shopping mak cuma di pasar..
Mak suka basuh baju…
Aku selalu marah mak bila mak selalu basuh baju yang baru dipakai..
Mak minta maaf…
Mak selalu basuh baju sampai lewat malam…
Lepas basuh baju…mak seterika pula..
Mak kata buat keja jangan bertangguh…
Mak seterika baju depan TV..
Sebab mak kata membazir masa kalau tengak TV saja…
Seingat aku..mak tak pernah tengok drama sampai habis..
Sebab mak akan tertido….
Mak letih agaknya…
Mak tido sebab mak nak bangun awal..
Bisanya bila aku bangun subuh…
Mak dah siap buat sarapan pun…
Aku hanya makan saja…
Lepas kemas dapur…
mak pegi berkebun…
Mak suka tanam sayur dan bunga…
Mak tak boleh tengok rumput liar…
Semua mak nak tarah…
Mak kerja kuat sangat..
Sampai jari-jari mak dah ada yang bengkok…
Tapi…Aku tak pernah nak urut blakang mak..
Macam aku urut kawan-kawan…
Aku malu…Tapi mak…..
Anak mak sekarang dah sedar mak…
Anak mak nak baktikan hidup ini untuk mak…
Anak mak takut kalau tak sempat mohon ampun dari mak…
Anak mak nak peluk mak kuat-kuat…
Nak cium pipi mak puas-puas…
Nak urut…belai dan belikan baju cantik untuk mak…T
api mak…Anak mak mungkin ego atau malu…
Maafkan anakmu ini dunia akhirat mak…
Maafkan saya mak....



Artikel 4;
Warkah Buat Mak

Mak.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
sejuk sahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak.....

itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm... rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam....
kengkadang siaran indonesia...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringimak kekuburan...
Pastu mak basuh tangga rumah bersih².....
pastu mak jemur karpet
dan yang paling menarik sekali mak kabo kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakann bila mak kabo duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jugaeeemmm.. bahagiaa nya saat ituu..
Mak.....
Hari tu hari sabtu 1/04/2003 pukul 3 petang mak tiba² sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari Pahang.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap tak mboh pi hospital....
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...
Mak kata mak tak mboh duduk dalam hospital.....
api kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut ajer.
Mak tetap tak bersetuju.....
mak memang degil...
tak salah anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
mak sakit perut sampai nak sentuhh perut mak pun sakit...
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....
Mak..... ampunn kan kami semua...
kami nak mak sehat...kami sayang mak...
kami tak moh mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....
Mak.....

Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhirkali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak bila kiter kata nakbeli kereta....
Mak asyikk tanya ajer..
cukup ker duitt.. kiter jawap pula...
kalau takcukupp mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai.....
mak buat kenduri kesyukuran.....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar keling naik motor.....
Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali kabo kat mak.....
Bila balik sahaja kampong, kiter cecepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kiter kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba bodoo jerr kiter jawap terlangar pokok bunga.....
Mak.... tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar..
mak kiter menipu mak kan... ampun kan kiter....
Mak.....

Jam 3.30 pagi 12/04/2003
Bila tiba aja kat hospital....

nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....

Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann... kann.. kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaanseparuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan pun rasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa² terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal jadi jalan tu lenggang..kosong....
sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya....
.terasa syahdu dan sayu gitu... dinginnnn....
Mak.....

Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
Anak² mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan....
.Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk... jangan nangis... kalau sayang mak jangan buatgitu...
jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
Mak.....

Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat opiss... baru pukul 7.08 pagi....
Takder orang lagi kat opis ni..... kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la..... nanti bila kiter sembanyang kiter baca yassin untuk mak
...mak tunggu ya...!
Mak..

Sebelum muka mak di tutup buat selama nya....
Semua anak² mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah² senyum aja...
Mak rasa tak.... masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
Airmata kiter tak boleh tahan....
Jam 12 tengahari mak di turun kan dari rumah....
kaki kiter terus lemahh... dunia terasa berputar...
tiba² kiter rasa gelap...
Jam 5.00 petang...

.Bila terjaga kiter rasa kepala berdenyut denyut...
badan terasa panas...
mata semakin kecil...makk...
anak mak demam nih..!
Mak tauu...
cuma kiter sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ketanah perkuburan...
Akak kata kiter pengsan...
Terkilan.. terkilan sungguh terkilan...
Kenapa kiter lemah..?
kenapa anak mak yang lain tidak begitu..?
kenapa adik boleh bertahan..??
Mak.....

Hari² kiter lalui tanpa keujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin....
entah kenapa kiter keluarkan gambar²mak pastu apa lagi
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat di bendung...
Mak tauu... kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....

Mak... gila kah anak mak ini..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..
kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak..
nantikalau gini ajer, mak yang susah kat sana.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak² nya...
Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati..
.rasa nyilu sangat....
menusuk nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak....cukup la sampai sini dulu....

esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula² kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter kabo....hantar la kat Majalah Kedai Enzinetuuuu....
betul jugak..!Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak... kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu... sebab boss kiter dah maghi...
akhir kata untuk mak... I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih keranamembesarkan kiter...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk universiti.. sampai kiter pandai mengoratt...sampai kiter dah berkeroje.. sampai kiter pandai bertenettt gitu.....Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih.Yang Benar


~Anak mak yang dah tak degil~


Artikel 5;
Ummiku Sayang

Ummi,kite nak bgtahu satu benda ummi nak tahu takk??

kite selalu marah kat ummi
pagi-pagi ummi gegarkan pintu bilik kite
kite hairan gak,camne ummi boleh dapat kekuatan camtu eh??
kite rase,tak lama lg,
kalau ummi selalu gegarkan,
pintu bilik kite kompem roboh
dr luar ummi jerit,'SOLAT!!SOLAT!!'
kite punyalah bengkek,
tdo kite diganggudlm keadaan marah,
kite bangkit solat agaknya solat kite pon tak diterima..
iyelah,tengah marah..marah kat ummi lak tu..
ummi selalu bertukar jd harimau
bile mengajar kite ngn abang n kakak ngaji
kalau kitorg salah sebut jerr
ummi jerit macam org tengah beranak
muka ummi berkerut-kerut macam tengah sembelit
kalau kitorg selalu jerr salah sebut
ummi mula naik tanganummi tepuk belakang kitorang
selalunya,lepas ngaji,mesti ada yg menangeh
ummi bukan nk pujok!!kalau kite tengah tak ada mood
ummi suke wat crite merepek-repek
kdg2 tu ummi wat lawak sengal
lg la kite marah org tengah tak ada mood,
ummi pi kacou
mmi,bila masuk bab2 masak2,menjahit,
ummilah yg paling bising sekali
ummi suka sangat bukak kitab psl zaman ummi
dulu bile ummi start je ckp ,'
ummi dulu...'kite suka gelakkan ummiletih lerr
dengar cerita yg sama tetiap hari
ummi selalu rebut tb ngan kite
selalunya bile time crite peberet ummi tengah ditayangkan
kenapa ummi nk rebut ngn kite
padahal bilik ummi pon ada tb gak
ummi kate abi tengah tengok cerita laenaduhh..
panasnya hati kite niummi..ummi...macam-macam daa...
Ummi sebenarnya,dlm marah kite,
kite tahu kenapa ummi wat kat kite cam tu
pg2 ummi bising suruh kite bangun solat
sebab ummi tak nak anak ummi ni
jadi hamba Allah yg tak berguna,
yg sering wat dosa,ummi juga nak mencegah kemungkarankan?
ummi nak anak ummi ni jadi anak yg solehahkan?
ummi garang bila time ngaji
sebab ummi nak anak-anak ummi baca betul-betul kalimah suci ALLH S.W.T kan?
ummi nak anak-anak ummi mendalami kalimah-kalimah Allah untuk dijadikan pedomankan?ummi suka wat cerita merepek-repek dan lawak2 sengal
bila kite tengah tak der mood sebab ummi nak kite ceria macam biasakan?
ummi nak tengok senyuman kat muka anak ummi nikan?
ummi selalu bising bila tiba bab2 masak n menjahit
sebab ummi taknak anak2 ummi menyesal pada masa depankan?
ummikite selalu marah bila ummi rebut tb ngn kite tp ummi,
kite faham,kite kena mengalah
apalah sgt dengan tb tu padahal
dah banyak benda yg ummi terpaksa korbankan demi membesarkan kite ni kan???
Tapikan ummi,kite tak tahu macam mana ummi boleh jadi penyabar sangat??
yang pasti,kite tak mewarisi sifat ummi yg tuu....
kalau marah ummi diam kalau suka pon ummi diam sampai kdg2,
kite tak tahu ummi ni suka ke bdak anak-anak ummi selalu bawak masalah
tp ummi tetap sabar
kdg2 kite yg penin dgn masalah
tp ummi tetap dengan kesabaran ummi
ummi tangani satu-satu masalah
kite tau ummi ada hati yg terlampau lembut
ummi cepat tersentuh tapi ummi tak penah tunjuk air mata ummi tu
ummi selalu tahu anak-anak ummi ada masalah
agaknya,itulah kurniaan Tuhan buat ummi-
ummi ada naluri yg kuat terhadap anak-anak

kite selalu tak boleh rahsiakan apa-apa dr ummi sebab ummi mesti tahu...
Ummi,ramai org pelik tengok cara ummi dgn anak-anak ummi
lg2 kiteye larr,
kite ngn ummi selalu bergurau..
macam kawan jerrkdg2 tu mcm bergado kawan2 kite slalu tanya kite,

ade gak yg ckp kite tak hormat ummi
padahal depa tak tahu
itulah kemesraan antara kiteummi,

terima kasih..terima kasihjasa dan pengorbanan ummi takkan dapat kite balas sampai bila2..cuma doa kite selalu dititipkan buat ummi dan abi...banyak lagi kisah sebenarnya tapi cukuplah untuk ari ni.nnty2 aku smbg lg..
Artikel 6;
Ibuku
Ibuku mempunyai seribu mimpiYang dipikulnya tiap hariSambil menimangku ia pun menyanyi:Timang tinggi-tinggi,Dapur tak berasap,Bila besar nanti,Jangan masuk lokap.

Ibuku tidak mengenal buku dan sekolahTiap pagi terbongkok-bongkok di lumpur sawahMenggaru betisnya yang dikerumuni lintah.Hatinya selalu teringatSuaminya yang mati melaratSetelah dikerumuni lintah darat.

Ibuku tangannya kasar berbelulangMengangkat bata-bata bangunanWajahnya dibedaki debu berterbangan.Ibu tidak pernah mengenal supermarketTinggal di bilik sempitUpah buruhnya sangat sedikit.

Ibuku tidak punya TVTidak berpeluang pula menontonnyaTak pernah mengikuti laporan parlimenAtau ceramah bagaimana menambah jumlah pendudukTidak pula tahu adanya forum kemiskinanAtau pertunjukan masak-masakanDengan resepi yang sangat menakjubkan.

Ibuku setiap pagi berulang ke kilangBekerja dengan tekun hingga ke malamMikroskop itu menusuk matanya dengan kejamKaburlah mata ibu diselaputi logam.

Ibuku tidak tahu tentang hak asasiApalagi tentang seni dan puisi.Jika ditanya makna melaburNama-nama saham yang menjanjikan makmurAtau tentang dasar pandang ke Timur,Ibu tersenyum menunjukkan mangkuk buburYang melimpah kanji beras hancur.

O ibuku sayangDi negerimu kau menumpang.Sesekali kudengar ibu menyanyiPantun tradisi caranya sendiri:Siakap senohong,Gelama ikan duri,Bercakap bohong,Tak boleh jadi menteri.



0 ulasan:

Catat Ulasan