Jumaat, 8 Mei 2009

Cekalnya Hatimu Menempuh Hidup

Tatkala kita menangis ,merintih dengan dugaan hidup.Kita sebenarnya waktu itu terlupa tentang kehidupan orang lain..MasyaAllah egonya kita..Saya menjenguk di ruangan blog Akhwan Afandi..Ternyata ia banyak menyedarkan saya ...Seorang penceramah yang benar-benar mesra..dan ceramahnya begitu menginsafkan..Namun artikel dan foto dibawah yang juga saya ambil dari blog beliau cukup menyesakkan diri saya..Sedih bercampur pilu..tak terdaya airmata ini ditampung tatkala melihat kegigihan dan kecekalan seorang budak ini."Ya Allah kau berilah kekuatan padanya agar bisa ia bernaung dibawah landasan cinta dan kasihMU"..InsyaAllah

Jika remaja lain menggunakan motosikal atau basikal untuk bergerak dari satu tempat ke tempat lain, namun bagi Muhamad Haziq Samrat, 14, hanya bergantung kepada papan gelongsor.Bagi remaja ini papan gelongsor itu bukan sahaja menjadi teman ke mana saja dia pergi, malah ia merupakan sebahagian daripada hidupnya.Muhamad Haziq tidak sama dengan remaja lain kerana dia dilahirkan cacat dari paras pinggang ke bawah.Namun dia tidak pernah berasa malu atau menyalahkan takdir sebaliknya reda dengan ketentuan Allah SWT terhadap dirinya.Kekurangan itu juga tidak menghalang Muhamad Haziq untuk berjaya dalam hidup dan bergerak bebas sama seperti remaja lain seusianya biarpun hanya berkenderaankan papan gelongsor.Di atas kecekalan dan ketabahan yang ditunjukkan selain pencapaiannya yang agak memberangsangkan dalam akademik dan aktiviti sosial, dia telah menerima Anugerah Maulidur Rasul untuk kategori orang kurang upaya (OKU) pada majlis sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan kali ini.Anugerah itu disampaikan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada majlis tersebut yang diadakan di Dataran Merdeka di sini hari ini.Selain menerima sijil penghargaan, Haziq turut menerima wang tunai RM22,000 dan plak.Dia menerima anugerah tersebut hasil kegigihannya yang tidak pernah merasa tersisih untuk meneruskan hidup walaupun cacat.‘‘Kecacatan diri bukan penghalang untuk saya terus menimba ilmu dan berjaya dalam hidup,’’ katanya ketika ditemui selepas majlis penganugerahan itu.


PERINGATAN DARI AL QURAN
"Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar"
Surah Al Anfal 8:28

"Bukanlah kebajikan itu hanya menghadap muka kamu ke arah timur dan barat,tetapi kebajikan (yang sebenarnya) ialah beriman kepada Allah, hari akhirat, malaikat, kitab, nabi-nabi, bersedekah harta yang disayangi kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin, musafir, peminta-peminta sedekah dan hamba-hamba yang menuntut kemerdekaan, mendirikan solat dan menunaikan zakat, orang yang menepati janji apabila berjanji, orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan peperangan. Mereka itulah orang yang benar-benar beriman dan bertaqwa".
Surah Al Baqarah 2:177


Senyumku tak seghairah.Gerak gaya tidak selincah.Mataku tak seayu..Kicau burung pun tak semerdu.Namun ku punya hati.Juga gayaku perasaanHidupku yang begini.Kadar waktu diizin Tuhan


Tidak ku minta.Lahir ke dunia.Tidak ku duga Cacat begini.Bukan ku mintaKasih dan sayang.Bukan ku rayu bantu simpati.


Maafkan wahai teman.Kumenumpang di sudut dunia.Mencari ketenangan.Sampai masa ku pergi jua...

Ingat kita juga menumpang di bumi Allah ini


PAGI itu di pentas utama Dataran Merdeka, semua mata tertumpu melihat seorang kanak-kanak yang sangat istimewa. Berbaju Melayu hitam, langkahnya perlahan menaiki anak tangga pentas.Sebaik tiba di anak tangga terakhir, dia lantas mencapai sekeping papan luncur (skateboard) yang dipegang oleh seorang pengiring. Kemudian, langkahnya pantas menuju ke arah orang kenamaan yang sudah sedia menantinya.

Sebaik sahaja berada di hadapan orang kenamaan itu, kedua-dua tangannya yang masih basah kerana terkena air hujan di lantai diangkat ke dahi tanda mengangkat sembah.Orang kenamaan yang berada di hadapannya ketika itu ialah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Dilahirkan dengan kecacatan fizikal dari pinggang ke bawah menyebabkan Muhammad Haziq Samrat, 14, tidak mampu berjalan sempurna termasuk membesar seperti kanak-kanak lain.Ketika 'berdiri' di hadapan Tuanku Mizan, ketinggian Haziq cuma separas lutut Tuanku.
Saat itu juga kemuliaan hati seorang Raja yang mengagumi ketabahan seorang kanak-kanak yang semangatnya luar biasa jelas terserlah.Sambil memegang sebuah piala yang menobatkan Haziq sebagai penerima Anugerah Tokoh OKU sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1430 Hijrah di Dataran Merdeka baru-baru ini, Tuanku Mizan sudi mencemar duli dengan merendahkan tubuh dan bertinggung untuk menyerahkan piala itu.



Memori itu pastinya akan dikenang sehingga akhir hayat Haziq. Ia bukan sekadar menerima anugerah tetapi bagaimana istimewanya layanan Tuanku terhadap beliau.
"Saya amat berbesar hati kerana menerima anugerah tersebut daripada Tuanku Mizan sendiri, tambahan pula bukan semua orang dapat memiliki peluang seperti itu."Saya pun tak sangka akan dapat anugerah tersebut, namun saya sangat bersyukur. Walaupun saya lahir serba kekurangan, masih ada yang prihatin," katanya sambil memberitahu, dia ingin menyimpan wang kemenangan berjumlah RM22,000 itu untuk kegunaan masa hadapan.



Menggunakan papan luncur untuk bergerak, Haziq memberitahu papan luncur dan dirinya tidak boleh dipisahkan sejak berumur dua tahun.Katanya, bayi lain bertatih menggunakan kaki tetapi dia bertatih menggunakan tangan dan belajar meluncur menggunakan papan luncur."Semasa kecil, saya pernah terjatuh beberapa kali kerana gagal mengawal papan luncur, tetapi sekarang saya sudah mahir," katanya sambil ketawa.

Haziq memberitahu, dia memilih menggunakan papan luncur berbanding kerusi roda kerana fizikal kerusi roda yang agak besar menyukarkannya untuk bergerak bebas."Papan luncur lebih laju. Jadi, lebih mudah untuk saya bergerak terutama ketika melalui kawasan yang berbukit atau bertangga."Cuba bayangkan kalau saya guna kerusi roda, saya terpaksa meminta bantuan orang lain untuk mendaki anak tangga," katanya yang tidak mahu terlalu bergantung pada pertolongan orang ramai dalam melakukan tugasan harian.Tambahnya, keluarganya juga tidak memanjakan atau membeza-bezakan kasih sayang antara dia dan adik beradik lain. Mereka melatihnya supaya Haziq mampu melakukan banyak perkara dengan sendiri agar dia lebih berdikari dan tidak bergantung kepada sesiapa.

Anak muda yang penuh dengan keazaman dan kecekalan itu tidak pernah merasakan kecacatan dirinya sebagai batasan untuk dia bergaul dan melakukan aktiviti-aktiviti seperti remaja normal yang lain.Justeru, tidak hairanlah dia juga sangat aktif dalam sukan dan aktiviti-aktiviti kokurikulum di sekolahnya sekali gus membuatkannya tiada beza dengan pelajar lain di sekolah."Saya akan sertai apa saja aktiviti yang saya boleh sertai, antaranya ping pong, bola sepak, bola tampar, renang dan banyak lagi.


"Memang mula-mula sukar tetapi lama-lama, saya jadi biasa. Kawan-kawan pun dah biasa dengan keadaan saya. Oleh itu, tak ada perasaan takut bagi mereka kalau bersukan dengan saya."Kadang-kadang mereka yang ajak saya main bola di padang," katanya yang tinggal bersama ibu bapanya di Taman Lagenda Mas, Cheras, Kuala Lumpur.Walaupun keadaan Haziq kurang sempurna, dia tidak mempunyai masalah dalam pergaulan, malah dia diterima oleh semua rakan-rakannya.Umpama dalam drama atau filem, insan yang cacat, hodoh atau sebagainya, pasti mereka akan tersisih daripada masyarakat. Namun, perkara itu tidak berlaku kepada Haziq.

Sebaliknya, dia mengakui sering menjadi tumpuan mata-mata yang memandang, tetapi itu tidak menjadi masalah pada dirinya. Malah keadaan itu menjadikannya lebih ramai kenalan kerana mereka ingin tahu tentangnya."Saya gembira kerana setiap kali keluar pada hujung minggu, diri saya menjadi tumpuan orang ramai kerana saya menggunakan papan luncur untuk bergerak sekali gus menjadikan saya ramai kenalan."Tidak bermakna saya mempunyai kekurangan, saya perlu mengurung diri dan menyesali kejadian Tuhan. Sampai bila-bila pun, saya tidak akan menjadi sesiapa jika saya mengurung diri," katanya.

Orang yang paling rapat dengan Haziq adalah ibunya, Narimawati Abdul Jalil, 54. Narimawati sentiasa memberi sokongan kepada anaknya supaya bersabar meniti cabaran hidup sehingga beroleh kejayaan."Saya selalu ingatkan Haziq supaya kuatkan semangat dan sentiasa beri galakan kepadanya untuk terus berjaya. Saya selalu cakap pada dia, kalau kita susah, mungkin ada orang lain yang lebih susah daripada kita," kata Narimawati.

Saya masih ingat ketika menonton satu dokumentari ringkas berkenaan dengan adik Muhammad Haziq, yang pernah disiarkan sebuah stesen TV beberapa tahun dahulu. Masih berbekas dalam ingatan saya melihatkan bagaimana beliau bergerak; menggunakan tangan dengan dibantu sebuah kotak papan beroda yang dibuat sendiri, yang semeangnya uzur. Mujurlah, ada insan dan pihak yang bermurah hati sudi menyumbangkan sebuah ‘skateboard’ bagi membolehkan beliau bergerak dengan lebih baik.

Saya juga masih ingat menonton beliau belajar di dalam kelasnya, bermain bola sepak dengan rakan-rakannya, dan membantu ibubapanya mebuat kerja-kerja rumah. Langsung beliau tidak menganggap ketidaksempurnaan yang dimiliki sebagai beban, sebagai batu penghalang. Kekentalan semangat yang sepatutnya dicontohi warga lain.Semoga adik Muhammad Haziq berjaya mencapai cita-citanya menjadi seorang peguam.Semoga Allah meberkati hidupnya.

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.”(surah al-Baqarah: 286)









0 ulasan:

Catat Ulasan